۱۹ مهر ۱۳۸۹، ۱۱:۴۵

راس لاندو در گفتگو با مهر:

ذهنی‌گرایی اخلاقی قضاوت اخلاقی را به احساس فرو می‌کاهد

ذهنی‌گرایی اخلاقی قضاوت اخلاقی را به احساس فرو می‌کاهد

استاد فلسفه دانشگاه ویسکانیسن و فیلسوف اخلاق معاصر معتقد است که ذهنی‌گرایی اخلاقی قضاوت ما درباره موضوعات و پدیده‌ها را به اندیشه و احساس فرو می‌کاهد.

راس لاندو استاد فلسفه دانشگاه ویسکانسین در مدیسون اخیراً کتابی گردآوری کرده که به بررسی فرااخلاق می‌پردازد. این کتاب با عنوان "مطالعات آکسفورد درباره فرااخلاق" به تازگی منتشر شده است.

این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که به بررسی فرااخلاق و بنیانهای علم اخلاق می‌پردازد و جلد چهارم از مجموعه مطالعاتی فرااخلاق دانشگاه آکسفورد به شمار می‌رود. این مجموعه تنها به بررسی متون فلسفی اصلی در بنیانهای علم اخلاق می‌پردازد.

دکتر راس لاندو درباره محتوای کتاب و موضوعات اصلی مورد بررسی در این کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر خاطر نشان کرد: این کتاب مشتمل بر مقالاتی است که توسط صاحبنظران حوزه اخلاق به نگارش درآمده اند. از جمله اندیشمدانی که مقالاتی از آنها در این کتاب منتشر شده می‌توان به شارون استریت، آلن گیبارد و دیوید سوبل اشاره کرد.

وی افزود: این کتاب طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با نظریه اخلاق و متافیزیک، معرفت شناسی، فلسفه زبان و فلسفه ذهن را در بر می‌گیرد.
 
مؤلف "بنیانهای علم اخلاق" تصریح کرد: مقالات کتاب علاوه بر بررسی موضوعات مطرح در این حوزه‌ها، مسائل و موضوعاتی که در این علم مطرح شده‌اند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی خاصر نشان کرد: برای نمونه رالف وج‌وود استاد فلسفه دانشگاه آکسفورد به بررسی عقلانیت ابزاری می‌پردازد. آلن گیبارد استاد فلسفه دانشگاه میشیگان نیز به بررسی واقعگرایی و آرای متفکران این مشرب فکری از یک سو و مفاهیم هنجاری از سوی دیگر می‌پردازد.

مؤلف "واقعگرایی اخلاقی" تصریح کرد: بیشتر مقالات این کتاب، مقالاتی هستند که در همایشی که سال گذشته در دانشگاه ویسکانسین در مدیسون برگزار شد ارائه شده اند.

این استاد فلسفه در ادامه تأکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته موضوع "ذهنی‌گرایی" اخلاقی (subjectivism) است.

وی یادآور شد: بر اساس این نظریه، قضاوت ما درباره موضوعات و پدیده‌ها به اندیشه و احساس فرو کاسته می‌شود. بر این اساس گزاره‌های اخلاقی واقعیتی خارج از اندیشه و احساس گوینده یا دیگران درباره اشخاص یا اعمال آنها نخواهد بود.

دانش آموخته دانشگاه ویرجینیا تأکید کرد: ذهنی گرایی اخلاقی درباره ملاک خوبی و بدی اعمال بحث نمی‌کند. از اینرو این نظریه یک نظریه هنجاری نیست بلکه درباره ماهیت احکام اخلاقی بحث می‌کند. بر اساس این نظریه چیزی خوب است که احساس مثبتی نسبت به آن داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: ذهنی گرایی معتقد است که گزاره "X خوب است" به معنای آن است که ما "X را دوست داریم" و از این رهگذر اصول اخلاقی را از احساسات استخراج می‌کند.

...............................
راس لاندو استاد فلسفه دانشگاه ویسکانسین در مدیسون است. او در سال 2003 کتاب واقعگرایی اخلاقی را به نگارش درآورده و از این دیدگاه دفاع کرده است.
کد خبر 1168442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha